Юрій Котляр
д–р іст. наук, проф.
Чорноморський національний університет імені Петра Могили, Миколаїв, Україна
Анотація. Метою нашої статті є прагнення дослідити рівень теоретичного осмислення поняття історичної пам’яті; розглянути феномен історичної пам’яті в історико-науковому контексті, включаючи дослідження провідних європейських (П. Нора, П. Рікер, Й. Рюзен, М. Хальбвакс) та українських вчених (П. Вербицька, Я. Грицак, Я. Дашкевич, Л. Зашкільняк, Г. Касьянов, А. Киридон, Л. Нагорна, М. Рябчук, Н. Яковенко).
Проблема історичної пам’яті має широке поле зацікавленості в сучасній науковій літературі. До вивчення такого складного явища, приєднуються не лише історики та політологи, а й філософи, соціологи, культурологи, мовознавці. Досліджено феномен історичної пам’яті, його роль та місце в системі суспільних цінностей, проаналізовано культуру історичної пам’яті, механізми функціонування і взаємозв’язку історичної пам’яті та національної / регіональної ідентичності, використано європейський досвід в осмисленні зв’язку між минулим, сучасним і майбутнім.
Осмислення історичної пам’яті відбувається в межах різних наук і в залежності від цього набуває характерного теоретичного забарвлення. В контексті історичних досліджень існує чітке усвідомлення порядку, який існує між минулим, сучасним і майбутнім. Причому історична пам’ять встановлює не лише причинний зв’язок від минулого до майбутнього через сучасне, але й впливає на оціночні характеристики минувшини, і на ретроспективне бачення нашого сьогодення. Історична пам’ять «генетично» запрограмована на оцінку. Їй притаманні не просто пригадування й відтворення, але й своєрідний рефлекс сприйняття чи несприйняття, схвалення чи осуду. Тому кожний історичний факт стає об’єктом прискіпливого аналізу. Історична пам’ять – це не історія, а форма репрезентації минулого, яку досліджують історики.
Ключові слова: історична пам’ять, історія, культура, теорія, Європа, Україна, дискурс.
Надійшла до редколегії: 07.03.2021
Завантажити статтю
Список використаних джерел:
1. Вербицька П.В. Проблеми історичної пам’яті у проекції на завдання сучасної історичної освіти / П.В. Вербицька // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». – 2012. – № 724: Держава та армія. – С. 251–256.
2. Грицак Я.Й. 26-й процент, або Як подолати історію / Я.Й. Грицак. – К. : Фонд Порошенка, 2014. – 136 с.
3. Дашкевич Я.Р. Україна на межі між Сходом і Заходом (ХІV–ХVІІІ ст.) / Я.Р. Дашкевич // Записки Наукового товариства ім. Шевченка, Львів, 1991. – Т. ССХХІІ: Праці історико-філософської секції. – С. 28–44.
4. Зашкільняк Л.О. Історична пам’ять та історіографія як дослідницьке поле для інтелектуальної історії / Л.О. Зашкільняк // Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. – 2006–2007. – № 15. – С. 855–862.
5. Касьянов Г.В. Історична пам’ять та історична політика: до питання про термінологію й генеалогію понять / Г.В. Касьянов // Український історичний журнал. – 2016. – № 2. – С. 118–137.
6. Киридон А.М. Студії пам’яті у сучасній гуманітаристиці: історія становлення / А.М. Киридон // Український історичний журнал. – 2017. – № 4. – С. 150–161.
7. Котляр Ю.В. Історична пам’ять: українська інтерпретація / Ю.В. Котляр // Соціально-гуманітарні виміри правової держави: еволюційна парадигма: зб. тез матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. – Дніпро: ДДУВС, 2019. – С. 212–215.
8. Нагорна Л.П. Історична пам’ять: теорії, дискурси, рефлексії / Л.П. Нагорна. – К. : ІПіЕНД ім. І.Ф. Кураса НАН України, 2012. – 328 с.
9. Рикёр П. Память, история, забвение / П. Рикёр. – М. : Издательство гуманитарной литературы, 2004. – 728 с.
10. Рюзен Й. Нові шляхи історичного мислення / Й. Рюзен. – Львів: Літопис, 2010. – 328 с.
11. Рябчук М.Ю. Дві України: реальні межі, віртуальні війни / М.Ю. Рябчук. – К. : Критика, 2003. – 335 с.
12. Удод О.А. Шкільна історична освіта як репрезентант політики пам’яті / О.А. Удод // Національна та історична пам’ять. Політика пам’яті у культурному просторі: Зб. наук. праць. – К. : УІНТ, 2013. – Вип. 8. – С. 8–13.
13. Яковенко Н.М. «Образ себе» – «образ іншого» у шкільних підручниках з історії / Н.М. Яковенко // Шкільна історія очима істориків-науковців. – К. : Видавництво імені Олени Теліги, 2008. – С. 113–121.
14. Яковенко Н.М. «Україна між Сходом і Заходом»: проекція однієї ідеї / Н.М. Яковенко // Паралельний світ: Дослідження з історії уявлень та ідей в Україні XVI–XVII ст. – К. : Критика, 2002. – С. 333–365.
15. Halbwachs M. The collective memory / M. Halbwachs, F.J. Ditter, V.Ya. Ditter. – New York : Harper & Row, 1980. – 186 p.
16. Nora P. Between memory and history / Р. Nora // Realms of Memory: Rethinking the French Past. – New York, 1996. – Vol. 1: Conflicts and Division. – Р. 3–25.