ІСПАНСЬКІ СТУДЕНТИ В КИЇВСЬКОМУ НАЦІОНАЛЬНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ ІМЕННІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА: КІНЕЦЬ 20 – ПОЧАТОК 21 СТОЛІТТЯ

Наталія Шевченко

канд. іст. наук, доц.

Київський національний університетімені Тараса Шевченка, м. Київ, Україна

Юлія Шемета

канд. іст. наук, доц.

Київський національний університетімені Тараса Шевченка, м. Київ, Україна

Анотація. Досліджено актуальну та важливу складову освітнього процесу Київського національного університету імені Тараса Шевченка, а саме – проблему академічної мобільності – на підставі аналізу документів та біографій іспанських студентів кінця 20-го – початку 21 століття. Метою дослідження було з’ясувати, яким чином іспанські студенти опинялися в університеті, дослідити особливості їхнього перебування тут, навчання, а також, за можливістю, висвітлити особливості їхнього повсякденного життя у Києві. З’ясувалося, що, попри замкнутість радянського суспільства, в Київському університеті навчалися студенти з капіталістичних країн, зокрема й з Іспанії. Проаналізовано причини такого явища та зроблено припущення, чому це стало можливим, а також розкриваються механізми, за допомогою якого студенти потрапляли до університету. Зокрема, на підставі наявних в архіві вишу документів було виявлено, що всі громадяни Іспанії, які навчалися у Київському університеті, керуючись як ідеологічними (майбутні студенти виявляли прихильність до російські культури та радянського способу життя), так і матеріальними потребами (зокрема, неможливістю сплачувати за отримання вищої освіти вдома і розрахунки на безкоштовну освіту в СРСР), виявили бажання поїхати до СРСР на навчання та реалізували його. Відбувалося це за підтримки Союзу радянських товариств дружби та культурного зв’язку із зарубіжними країнами (російською мовою – СССР). Визначено найбільш затребувані спеціальності, здобути які прагнули студенти-іспанці, зокрема, це були російська філологія, філософія, економіка, право. Досліджено особливості їхнього навчання і повсякденного життя, зв’язки всередині земляцтва. З’ясовано, що зі змінами, що настали на початку 1990-х рр. і з руйнуванням старих типів зв’язків в КНУ, згодом, на основі угод про співпрацю, укладених між українськими та закордонними університетами, було створено нові типи міжнародної співпраці. Вони базувалися на обміні студентами і часто не передбачали повного циклу навчання студентів-іноземців. Станом на початок ХХІ сторіччя є відомості про проходження стажування іспанських студентів та аспірантів в Київському університеті протягом певного часу, проте, на жаль, немає можливості вивчити їхні особисті справи. На прикладі навчання студентів-іспанців підтверджено, що Київський університет має давні традиції академічної мобільності та, виходячи з їхньої історії, перспективи розвитку.

Ключові слова: Київський університет, іспанські студенти, повсякденне життя студентів, навчання, академічна мобільність.

Надійшла до редколегії  17.07.2021


Завантажити


Список використаних джерел та літератури:

    1. Архів Відділу діловодства та архіву КНУ (АВДА КНУ), ф. 1246, оп. 28, [ненумерована справа], арк. 171
    2. АВДА КНУ, ф. 1246, оп. 28, спр. 1.
    3. АВДА КНУ, ф. 1246, оп. 28, спр. 2.
    4. АВДА КНУ, ф. 1246, оп. 28, спр. 3.
    5. АВДА КНУ, ф. 1246, оп. 28, спр. 4.
    6. АВДА КНУ, ф. 1246, оп. 28, спр. 5.
    7. АВДА КНУ, ф. 1246, оп. 28, спр. 6.
    8. АВДА КНУ, ф. 1246, оп. 28, спр. 18.
    9. АВДА КНУ, ф. 1246, оп. 28, спр. 19.
    10. АВДА КНУ, ф. 1246, оп. 28, спр. 20.
    11. АВДА КНУ, ф. 1246, оп. 28, спр. 25.
    12. АВДА КНУ, ф. 1246, оп. 28, спр. 27.
    13. АВДА КНУ, ф. 1246, оп. 28, спр. 33.
    14. АВДА КНУ, ф. 1246, оп. 28, спр. 51.
    15. АВДА КНУ, ф. 1246, оп. 28, спр. 55.
    16. АВДА КНУ, ф. 1246, оп. 28, спр. 56.
    17. АВДА КНУ, ф. 1246, оп. 28, спр. 57.
    18. АВДА КНУ, ф. 1246, оп. 28, спр. 58.
    19. Поточний архів Відділу міжнародних з’язків КНУ, наказ № 1324-33 від 11.11.1997; наказ ; 443-36 від 19.09.2000.
    20. Груцяк В. Развитие системы довузовского образования иностранных граждан в Украине / В. Груцяк. – Харьков: ХНУ имени В.Н. Каразина, 2011. – 90 с.
    21. Денисов Є. Гості з Гранади/ Є. Денисов // Київський університет. – 1993. – 14 травня. – № 9. – С. 1.
    22. Київський університет як осередок національної духовності, науки, культури: матеріали науково-теоретичної конференції, присвяченої 165-річчю університету. – Київ: ВЦ Київського університету, 1999. – 184 с.
    23. Купчик О. Про підготовчий факультет Київського державного університету ім. Т. Г. Шевченка (1960–1965 роки) [Електронний ресурс] / О. Купчик // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка / Київський національний університет імені Тараса Шевченка. – Київ, 2012. – Вип. 109. – С. 28–32. – Режим доступу: http://www.library.univ.kiev.ua/ukr/host/10.23.10.100/db/ftp/visnyk/istoriya_109_2012.pdf/ (Дата звернення: 25.08.2017).
    24. Маклакова Е. Российско-испанские отношения в области образования: нормативно-правовой аспект [Электронный ресурс] / Е. Маклакова // Научные исследования в образовании. – 2007. – № 3. – С. 110–114. – Режим доступа:https://elibrary.ru/contents.asp?issueid=810047; https://cyberleninka.ru/article/n/rossiysko-ispanskie-otnosheniya-v-oblasti-obrazovaniya-normativno-pravovoy-aspekt(Дата обращения: 12.05.2017).
    25. Студент Гранадського університету – перший іспанський студент з українським дипломом // Київський університет. – 1999. – № 6 (2046). – С. 3.
    26. Табенська Т. Підготовче відділення/Т. Табенська // Київський університет. – Київ: Київський університет, 2008. – Березень. – № 3. – С. 6.
    27. Шевченко Н. Міжнародна співпраця Київського університету (1944-1991) / Н. Шевченко // Історія Київського університету. – Київ : ВПЦ «Київський університет, 2019. – Т. 2. – С. 1017–1059.
    28. Шевченко Н. Підготовка іноземних громадян в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка (1991–2011 рр.) / Н. Шевченко // Актуальні проблеми міжнародних відносин: зб. наук. праць у 2-х ч. – 2013. – Вип. 112, ч. 1. – С. 113–120.