БРИТАНСЬКЕ ФЕНТЕЗІ В МОЗАЇЦІ СУЧАСНОЇ ПОПУЛЯРНОЇ КУЛЬТУРИ

Андрій Пількевич,

канд. іст. наук, доц.,

Київський національний університет імені Тараса Шевченка,

Київ, Україна

ORCID: 0000-0002-4154-064X

 

Вікторія Пількевич,

канд. іст. наук, доц.,

Київський національний університет імені Тараса Шевченка,

Київ, Україна

ORCID: 0000-0001-8304-4567

 

DOI: https://doi.org/10.17721/2524-048X.2024.29.15

 

Анотація. Пропонована стаття присвячена комплексному аналізу ролі британського фентезі як ключового елемента у формуванні жанру та його впливу на сучасну популярну культуру. У дослідженні розглядаються історико-культурні фактори, що сприяли виникненню та розвитку британського фентезі. Звертаючись до багатої спадщини, перш за все, кельтської, германо-скандинавської та античної міфології, героїчного епосу та народного фольклору британські автори не лише відтворюють, але й переосмислюють ці традиції, інтегруючи їх у сучасні літературні форми. Британське фентезі бачиться як конструктор унікального культурного наративу, який резонує з глобальною аудиторією та стимулює міжкультурний діалог. Відзначено, що фентезі відіграє ключову роль у формуванні не лише літературного канону, його вплив простежується у кінематографі, відеоігровій та музичній індустрії, що засвідчує його трансмедіальність та здатність до адаптації в різних формах художнього вираження. Цей багатогранний вплив підкреслює значущість британського фентезі як феномену, який не лише відображає, але й активно формує культурні тенденції та світоглядні парадигми сучасності.

У роботі застосовано міждисциплінарний підхід, що поєднує методології історичної науки, літературознавства, культурології, соціології та медіазнавства, для всебічного аналізу феномену британського фентезі. Автори статті намагалися виявити причини його домінування у жанрі, зрозуміти механізми впливу на формування колективної свідомості та популярної культури в глобальному контексті.

Стаття також досліджує, як британське фентезі відображає та інтерпретує сучасні соціальні, політичні та етичні питання, сприяючи їхньому обговоренню та переосмисленню через призму художньої літератури. Особлива увага приділяється внеску видатних британських авторів, таких як Дж. Р. Р. Толкін, К. С. Льюїс та Дж. К. Роулінг, які не лише сформували канон жанру, але й значно вплинули на його глобальну популяризацію. Результати дослідження підкреслюють унікальність британського фентезі як провідного напрямку в жанрі, який продовжує впливати на культурні процеси та тенденції сучасності.

Висновки статті вказують на те, що розуміння феномену британського фентезі є необхідним для глибшого аналізу сучасної популярної культури та можливого прогнозування траєкторій її подальшого розвитку. Таким чином, дослідження робить внесок у історичний та культурологічний дискурс, відкриваючи нові перспективи для подальших наукових пошуків у цій галузі.

Ключові слова: Велика Британія, фентезі, популярна культура, міфологічні образи, культурологічний дискурс.

Надійшла до редколегії: 10.08.2024


Завантажити статтю:


References:

  1. Allen, N. (2003). George Russel and the New Ireland 1905–30. Dublin: Four Courts Press. [In English].
  2. Amory, M. (1972). A Biography of Lord Dunsany. London: Collins. [In English].
  3. Bennett, B.T. (2003). Mary Shelley in her Times. Baltimore: Johns Hopkins University Press. [In English].
  4. Bentley, G. (2001). The Stranger From Paradise: A Biography of William Blake. Yale University Press. [In English].
  5. Boland, E. (2007). Irish Writers on Writing. Trinity University Press. [In English].
  6. Briggs, J., & Butts, D. (2008). Popular Children’s Literature in Britain. London: Routledge. [In English].
  7. Chance, J. (2003). Tolkien the Medievalist. London: Routledge. [In English].
  8. Coren, M. (1997). The Man Who Created Narnia: The Story of C. S. Lewis. Eerdmans Pub Co. [In English].
  1. Duriez, C. (2003). Tolkien and C. S. Lewis: The Gift of Friendship. New Jersey: HiddenSpring. [In English].
  2. Falconer, R. (2008). The Crossover Novel: Contemporary Children’s Fiction and Its Adult Readership. New York: Routledge. [In English].
  3. Groves, B. (2017). Literary Allusion in Harry Potter. London: Routledge. [In English].
  4. Guanio-Uluru, L. (2015). Ethics and Form in Fantasy Literature. London: Palgrave Macmillan. [In English].
  5. Gunelius, S. (2008). Harry Potter: The Story of a Global Business Phenomenon. London: Palgrave Macmillan. [In English].
  6. James, E., & Mendlesohn, F. (2012). The Cambridge Companion to Fantasy Literature. Cambridge University Press. [In English].
  7. Leighton, A. (1984). Shelley and the Sublime: An Interpretation of the Major Poems. Cambridge University Press. [In English].
  8. Murray, P. (2004). From the Shadow of Dracula: A Life of Bram Stoker. London: Jonathan Cape. [In English].
  9. O’donovan, J. (1891). The O’Conors of Connaught: An Historical Memoir. Dublin: Hodges, Figgis, and Co. [In English].
  10. Robertson, F. (2012). The Edinburgh Companion to Sir Walter Scott. Edinburgh University Press. [In English].
  11. Schakel, P. (2002). Imagination and the Arts in C. S. Lewis: Journeying to Narnia and Other Worlds. University of Missouri Press. [In English].
  12. Scull, C. (2017). The J.R.R. Tolkien Companion and Guide. London: HarperCollins. [In English].
  13. Seiden, M. (1962). William Butler Yeats. Michigan State University Press. [In English].
  14. Stafford, F. (1988). The Sublime Savage: A Study of James Macpherson and The poems of Ossian. Edinburgh: Edinburgh University Press. [In English].
  15. Stott, A. (2013). The Poet and the Vampyre: The Curse of Byron and the Birth of Literature’s Greatest Monsters. New York: Canongate/Pegasus. [In English].