Сергій Саранов,
канд. іст. наук, доц.,
Луганський державний університет внутрішніх справ
імені Е.О. Дідоренка,
м. Івано-Франківськ, Україна
DOI: https://doi.org/10.17721/2524-048X.2022.21.7
Анотація. У представленій статті розглядається загальна характеристика категорії «миру» в «Політичному заповіті» кардинала Рішельє. У «Політичному заповіті» відбиваються ключові питання державного розвитку Франції 30–40-х рр. XVII століття. Масштаб охоплюваних питань і проблем, рівень теоретичного осмислення фактичного матеріалу надає цій роботі особливе значення. Не вивчений тривалий час на комплексному рівні, цитований вибірково і шаблонно, «Політичний заповіт» отримує сьогодні належне освітлення також в роботах представників французької історіографії.
Особливий інтерес становить розгляд категорії «миру» в «Політичному заповіті». При характеристиці методологічних основ представленої статті автор визначає категорію «миру» як таку, що включає усі аспекти розвитку релігії (ідеології) і політичні засоби досягнення політичних цілей, не пов’язані з війною. Категорія «миру» в інтерпретації автора виступає також такою, що включає загальні погляди на державу і право. Таким чином, категорія «миру» розглядається в ширшому ракурсі. Відштовхуючись від запропонованого визначення, автор простежує можливості його застосування у рамках аналізу тексту «Політичного заповіту».
Розбіжність між Рішельє та Макіавеллі виступає, з точки зору автора, одним із ключових аспектів, що дозволяють на методологічному рівні зрозуміти інтерпретацію кардиналом категорії «миру» в повному обсязі. Аналізуються також позиції сучасної французької історіографії досліджуваного питання.
Автор приходить до висновку, що при аналізі категорії «миру» в «Політичному заповіті» стає очевидним негативне відношення кардинала до мілітаризму в «чистому вигляді». Метою Рішельє було створення «ідеального», замкнутого і не доступного для зовнішніх і внутрішніх ворожих дій політичного простору, втіленого в державі «розумної політики розуму». У світлі цього, зберігає пізнавальний характер і методологічне значення при аналізі категорії «миру» модель тричленної характеристики Рішельє французького історика Ролана Мунье, що дозволяє побачити його як «прелата», «дворянина» і «людину» короля Людовика XIII. Ця модель дозволяє також намітити подальші перспективи дослідження проблематики категорії «миру» в «Політичному заповіті» з урахуванням висловлених автором міркувань.
Ключові слова: «Політичний заповіт», кардинал Рішельє, Франція, «мир», «війна», французький абсолютизм.
Надійшла до редакції: 20.05.2022
Завантажити статтю:
Список використаних джерел:
- Anoto, G. (2017). Franciya do Rishel’e. Korol’, vlast’ i obshchestvo v 1614 godu. : Evrazyya.
- dyu Plessi, -Z., kardinal-gercog de Rishel’e (2008). Politicheskoe zaveshchanie, Ili principy upravleniya gosudarstvom. M.: Ladomyr.
- Kissindzher, G. (1997). M.: Nauchno-Yzdatel”skyj Centr «LADOMYR».
- Lyublinskaya, A.D. (1978). Gosudarstvo epohi Vozrozhdeniya v Zapadnoj Evrope. Tipologiya i periodizaciya kul’tury Vozrozhdeniya, 7-15.
- Malov, V.N. Tri etapa i dva puti razvitiya francuzskogo absolyutizma. Retrieved from: http://annuaire-fr.narod.ru/statji/Malov-2005.html
- Henshell, N. (2003). Mif absolyutizma. Peremeny i preemstvennost’ v razvitii zapadnoevropejskoj monarhii rannego Novogo vremeni. : Aletejya.
- Cіvatij, V.G. (2014). Іnstitucії ta dilemi єvropejs’koї diplomatichnoї praktiki dobi rann’ogo Novogo chasu (XVI–XVIII st.). Naukovyj Visnyk Dyplomatychnoyi akademiyi Ukrayiny, 21 (1), 136–141.
- Cardinal de Richelieu. (1947). Testament politique. ‒ Paris.
- Hanotaux, (1879). Etude sur des maximes d’état et des fragments politiques inédites du cardinal de Richelieu. Le Journal des savants, 429–446.
- Hanotaux, G. (1879). Etude sur des maximes d’état et des fragments politiques inédites du cardinal de Richelieu. Le Journal des savants, 502–513.
- Hanotaux, G. (1879). Etude sur des maximes d’état et des fragments politiques inédites du cardinal de Richelieu. Le Journal des savants, 561–571
- Hildesheimer, (2004) Richelieu. Paris: Flammarion.
- Mousnier, (1992). L’homme rouge. Vie du cardinal de Richelieu. Paris: Robert Laffont.
- Testament politique de Richelieu (1995). Paris: Société de l’histoire de France.