Валентина Молоткіна,
д-р іст. наук, проф.,
Університет Григорія Сковороди
в Переяславі, м. Переяслав
ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-6092-5927
Researcher ID: Х-1999-2018
Інна Левченко,
д-р іст. наук, проф.,
Університет Григорія Сковороди
в Переяславі, м. Переяслав
ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-9652-8755
Researcher ID: BDG-7769-2022
Ірина Березанська,
канд. іст. наук, доц.,
кафедри історії культури України та
спеціальних історичних дисциплін,
Університет Григорія Сковороди
в Переяславі, м. Переяслав
ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-7182-5750
Researcher ID: CDU-6334-2022
DOI: https://doi.org/10.17721/2524-048X.2022.23.4
Анотація. У статті розкривається вплив радянського кінематографа на зміну мовної ідентичності населення УРСР. Проаналізовано зміст, ідеологічний контекст кіно 1960-х – 1980-х рр. в умовах русифікаторської політики партійної номенклатури. Висвітлено роль тогочасної кіноіндустрії у реалізації концепції єдиної спільноти – «радянського народу». Варто виділити ключові причини цього процесу: спробу радянської влади уникнути вільнодумвства серед працівників творчих професій, недопущення будь-яких проявів української ідентичності, боротьбу з дисидентством, зокрема попередження його проявів тощо. Розкрито роль телебачення у житті радянської людини 1960-х – 1980-х рр. Висвітлено вплив радянської кіноіндустрії на світогляд населення. Розглянуто нормативно-правову і законодавчу базу, яка врегульовувала питання кінематографа.
Характеристика даної проблематики дозволила деталізувати особливості й виокремити тенденції радянської політики у сфері телерадіомовлення. У цілому радянське кіно розглядається як один із засобів і методів русифікації суспільства, зміни етнічної та мовної ідентичності населення. З’ясовано, що особливістю радянського кінематографа була ідеологічна складова, яка пронизувала абсолютно всі сфери життєдіяльності тогочасного суспільства. Однією із цілей кінематографа було формування в особистості переконання щодо спільного історико-культурного походження всіх народів СРСР, а найголовніше – усвідомлення себе частиною «радянського народу». Незалежно від жанру (художнє чи документальне), радянське кіно, як і будь-який інший витвір мистецтва, мало на меті показати так звану велич «радянського народу», зобразити просту «радянську людину», як героя свого часу, висвітлити основні досягнення соціалістичного будівництва тощо. Звісно, що реалізація завдань кінематографа потребувала жорсткої цензури, а у документальних фільмах – фальсифікацій та підміни фактів. Разом із поширенням русифікації всі ці явища обумовлювали відречення від мовних, культурних та побутових традицій свого етносу.
Ключові слова: кінематограф, мовна політика, русифікація, фільм, ідентичність, телебачення, радянський народ.
Надійшла до редколегії 22.09.2022
Завантажити
References:
- Bil’ko, O. (2012). Konstruyuvannya obrazu «kul’turnoho heroya» v radyans’komu kinematohrafi yak zasib sotsial’noho kontrolyu. Sotsial’ni tekhnolohiyi: aktual’ni problemy teoriyi ta praktyky. Zaporizhzhya, 53, 325–332. [in Ukrainian].
- Vovk, V. (2007). Pobut ta dozvillya mis’koho naselennya Ukrayiny v 50-80-kh rokakh XX stolittya. Avtoref. … dys. kand. ist. nauk. Kyyiv. [in Ukrainian].
- Kahanov, Yu. (2018). «Ostankins’kyy shpryts» i ukrayins’kyy hlyadach: vplyv telebachennya na formuvannya «radyans’koyi lyudyny» (1950-ti –1985). Naukovi pratsi istorychnoho fakul’tetu Zaporiz’koho natsional’noho universytetu, 50, 186–196. [in Ukrainian].
- Kindrachuk, N. (2015) Zaborona natsional’nykh motyviv v ukrayins’komu kinomystetstvi 60-kh – pochatku 70-kh rr. XX st. Naukovi pratsi istorychnoho fakul’tetu Zaporiz’koho natsional’noho universytetu, 42, 189–192. [in Ukrainian].
- Masenko, L. Manipulyatyvni stratehiyi dyskryminatsiyi ukrayins’koyi movy na telebachenni radyans’koyi i postradyans’koyi Ukrayiny. Movoznavstvo. Retrieved from:https://movoznavstvo.org.ua/index.php?option=com_attachments&task=download&id=246. [in Ukrainian].
- Molotkina, V. (2022). Osoblyvosti movnoyi polityky radyans’koyi vlady v Ukrayini: sotsiokul’turnyy aspekt. Sotsium. Dokument. Komunikatsiya, 15, 82–105. [in Ukrainian].
- Khovayba, N. (2009). Ideolohichna skladova ukrayins’koho radyans’koho kinematohrafu seredyny 1960-kh – seredyny 1980-kh rokiv. Etnichna istoriya narodiv Yevropy. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eine_2009_29_13. [in Ukrainian].
- Khovayba, N. (2015). Derzhavna polityka u haluzi Kinematohrafa URSR (druha polovyna 1960-kh – persha polovyna 1980-kh rr.). Dys. … kand. ist. nauk. Kyyiv. [in Ukrainian].
- Chernenko, N. (2011). Natsional’no-patriotychni aspekty kul’turno-mystets’koyi spadshchyny Ukrayiny (60 – 80-ti rr. XX st.). Avtoref. … dys. kand. ist. nauk. Kyyiv. [in Ukrainian].
- Yarmolenko, M. (2013). Movna polityka URSR u 40-80-kh rr. XX stolittya. Naukovi zapysky Instytutu politychnykh i etnonatsional’nykh doslidzhen’ im. I. F. Kurasa NAN Ukrayiny, 3(65), 365–377. [in Ukrainian].