РОЛЬ ПРОГРАМ ОСВІТНІХ ТА АКАДЕМІЧНИХ ОБМІНІВ У РОЗВИТКУ НІМЕЦЬКО-АМЕРИКАНСЬКИХ ОСВІТНІХ ЗВ’ЯЗКІВ (1990–2021 рр.)

Антон Процюк,

аспірант,

Державна установа «Інститут всесвітньої історії НАН України»,

Київ, Україна

 

DOI: https://doi.org/10.17721/2524-048X.2025.30.10

 

Анотація. Метою статті є дослідження ролі програм освітніх та академічних обмінів у розвитку німецько-американських науково-освітніх зв’язків у період з 1990 до 2021 рр. Ці часові межі охоплюють важливі геополітичні трансформації, зокрема завершення «холодної війни», возз’єднання Німеччини та інтенсифікацію процесів глобалізації. Наукова новизна дослідження полягає у комплексному аналізі впливу освітніх та академічних обмінів на освітні та наукові зв’язки між Німеччиною та США у зазначений період з урахуванням історичного контексту, ключових програмних ініціатив та їхніх наслідків. Уперше зроблено спробу провести детальний аналіз адаптації програм обміну до нових викликів, зокрема технологічні інновації та геополітичні зміни. Особливу увагу зосереджено на вивченні впливу таких подій, як терористичні атаки 11 вересня 2001 р. та пандемія COVID-19, на характер та інтенсивність освітніх обмінів. Методологія дослідження. У статті використано історико-порівняльний метод для аналізу розвитку програм обміну протягом досліджуваного періоду, а також системний підхід для створення цілісної картини впливу цих програм на німецько-американські науково-освітні зв’язки. Застосовано також метод статистичного аналізу для вивчення динаміки участі в програмах обміну, зокрема на основі даних щорічних звітів Німецької служби академічних обмінів DAAD. Висновки полягають у тому, що освітні та академічні обміни відіграли важливу роль у зміцненні науково-освітніх зв’язків між Німеччиною та США. Вони сприяли взаєморозумінню, формуванню транснаціональних професійних мереж та обміну знаннями. Дослідження засвідчило, що програми обміну адаптувалися до змін у глобальному контексті, зокрема до технологічних інновацій та геополітичних викликів, залишаючись важливим інструментом німецько-американських зв’язків. Виявлено асиметрію в потоках обміну, де США залишалися більш популярним напрямком для німецьких студентів, ніж навпаки. Встановлено, що освітні обміни сприяли не лише академічному розвитку, але й формуванню довгострокових науково-освітніх зв’язків між двома країнами. Особливо відзначено роль таких організацій, як Німецька служба академічних обмінів DAAD, Програма Фулбрайта та Молодіжний обмін Конгрес-Бундестаг у розвитку німецько-американських науково-освітніх відносин.

Ключові слова: академічна співпраця, Німецька служба академічних обмінів DAAD, німецько-американські відносини, освітні обміни, Програма Фулбрайта, Фонд Александра фон Гумбольдта.

 

Надійшла до редакції 10.01.2025


Завантажити


References:

  1. Kudriachenko, A.I. (1996). Yevropejs”ka polityka Federatyvnoyi Respubliky Nimechchyny (1970-1991 rr.). Naukova dumka [In Ukrainian].
  2. Lakishyk, D.М. (2002). Obyednana Nimechchyna v yevropejs”kiy politytsi SShA kintsia 80-kh – 90-ti rr. XX stolittia. [Dys. kand. ist. nauk]. Kyiv. [In Ukrainian].
  3. Pres-reliz do Mizhnarodnoho kruhloho stolu «Kul”turni ta akademichni vidnosyny mizh krayinamy Skhidnoho bloku ta Zakhodom u period «kholodnoyi vijny». (2019, November 15). Derzhavna ustanova «Instytut vsesvitn”oyi istoriyi NAN Ukrayiny». Retrived from: https://ivinas.gov.ua/publikatsiji/presreliz-do-mizhnarodnoho-kruhloho-stolu-kulturni-ta-akademichni-vidnosyny-mizh-krainamy-skhidnoho-bloku-ta-zakhodom-u-period-kholodnoi-viiny-2.html [In Ukrainian].
  4. Soloshenko, V.V. (2015). Diyal”nist” yevropejs”kykh neuriadovykh orhanizatsiy v Ukrayini. Viche, 2, 11–14. Retrived from: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/viche_2015_2_5.pdf [In Ukrainian].
  5. About CBYX. (2024, August 1). Retrived from: https://usagermanyscholarship.org/about-cbyx/ [In English].
  6. About Fulbright Germany. (2024). Fulbright Germany. Retrived from: https://fulbright.de/en/about-us/about-fulbright-germany [In English].
  7. (2024). Retrived from: https://www.ard.de [In German].
  8. Balk, I., & Balk, J. (2010). Fostering international faculty collaboration through student exchange programs with a research component. In 2010 Annual Conference & Exposition (pp. 155981–155987). American Society for Engineering Education. Retrived from: https://peer.asee.org/fostering-international-faculty-collaboration-through-student-exchange-programs-with-a-research-component [In English].
  9. (2012). Annual report 2012. Retrived from:   https://www2.daad.de/medien/der-daad/medien-publikationen/publikationen-pdfs/daad-annual-report-2012-english.pdf [In English].
  10. (2013). Annual report 2013. Retrived from: https://static.daad.de/media/daad_de/pdfs_nicht_barrierefrei/der-daad/analysen-studien/daad_jahresbericht-13-en_140903.pdf [In English].
  11. (2014). Annual report 2014. Retrived from:  https://static.daad.de/media/daad_de/pdfs_nicht_barrierefrei/der-daad/analysen-studien/jahresbericht_2014_englisch.pdf [In English].
  12. (2015). Annual report 2015. Retrived from: https://static.daad.de/media/daad_de/pdfs_nicht_barrierefrei/der-daad/analysen-studien/daad-jahresbericht-2015-en.pdf [In English].
  13. (2016). Annual report 2016. Retrived from: https://static.daad.de/media/daad_de/pdfs_nicht_barrierefrei/der-daad/analysen-studien/fin_daad_jahresbericht-16-en_170712_60dpi.pdf [In English].
  14. (2017). Annual report 2017. Retrived from: https://www2.daad.de/medien/fin_komplett_daad_jahresbericht-2017-en_dl.pdf [In English].
  15. (2018). Annual report 2018. Retrived from: https://static.daad.de/media/daad_de/pdfs_nicht_barrierefrei/der-daad/analysen-studien/screen_190712_daad_jahresbericht_2018_engl.pdf [In English].
  16. (2019). Annual report 2019.  Retrived from: https://static.daad.de/media/daad_de/pdfs_nicht_barrierefrei/der-daad/daad_annual_report_2019.pdf [In English].
  17. (2020). Annual report 2020. Retrived from: https://static.daad.de/media/daad_de/pdfs_nicht_barrierefrei/der-daad/daad_annual_report_2020.pdf [In English].
  18. (2021). Annual report 2021. Retrived from: https://static.daad.de/media/daad_de/pdfs_nicht_barrierefrei/der-daad/daad_jb2021_en.pdf [In English].
  19. (2023). Annual report 2023. Retrived from: https://www.daad.de/en/the-daad/communication-publications/reports/annual-report/ [In English].
  20. Deutsche Welle. (2024). Retrived from: https://www.dw.com [In German].
  21. Dieterich, R., & Sczyrba, J. (2021). German academic exchange service (DAAD) perspective. Academic cooperation with Iraq: Chances and challenges. Social Work at the Level of International Comparison (pp. 315–320). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-30394-5_31 [In English].
  22. Frankfurter Allgemeine Zeitung. (2024). Retrived from: https://www.faz.net [In German].
  23. Glucroft, W.N. (2020, March 24). US-German exchange programs affected by coronavirus. Deutsche Welle.  Retrived from: https://www.dw.com/en/canceled-by-covid-19-us-german-exchange-students-face-an-uncertain-future/a-52900352 [In English].
  24. Humboldt-Stiftung. Über die Humboldt-Stiftung. (2024). Alexander von Humboldt-Stiftung: Offiziellen Website. Retrived from: https://web.archive.org/web/20211208020250/https://www.humboldt-foundation.de/ [In German].
  25. Jöns, H., Mavroudi, E., & Heffernan, M. (2014). Mobilising the elective diaspora: US-German academic exchanges since 1945. Transactions of the Institute of British Geographers, 40 (1), 113–127. https://doi.org/10.1111/tran.12062 [In English].
  26. Lanford, M., Maruco, T., & Tierney, W. (2015).  Prospects for vocational education in the United States: Lessons from Germany. Pullias Center for Higher Education, University of Southern California. Retrived from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED574618.pdf [In English].
  27. MIT-Germany. (2024). MISTI. Retrived from: https://misti.mit.edu/mit-germany [in English].
  28. (2024). Retrived from: https://www.npr.org [In English].
  29. Oliynyk, O.M. (2022). Institutional capacity of the Euro-Atlantic security system in the conditions of Russia’s military aggression against Ukraine. In Euroatlantlc security and policy of the Russian federation (pp. 95–115). Center for European Policy Analysis. Retrived from: https://elibrary.ivinas.gov.ua/5257/ [In English].
  30. Sallet, O. (2019, May 4). German-US exchange a formative experience. Deutsche Welle. Retrived from: https://www.dw.com/en/an-invaluable-german-us-exchange-program/a-48603096 [In English].
  31. The New York Times. (2024). Retrived from: https://www.nytimes.com [In English].
  32. The Washington Post. (2024). Retrived from: https://www.washingtonpost.com [In English].
  33. Wayback Machine Internet Archive. (2024). Retrived from: https://web.archive.org [In English].