Олександр Набока,
д-р іст. наук, проф.,
ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»,
Полтава, Україна
Микола Зиза,
канд. іст. наук, доц.,
ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»,
Полтава, Україна
DOI: https://doi.org/10.17721/2524-048X.2024.28.9
Анотація. У статті розглядається роль іноземних спеціалістів – європейців у становленні промислової бази Луганщини наприкінці XVIII – першій половині ХІХ ст. Відзначається, що попри її політичну та наукову важливість, ця тема, практично не досліджена представниками української історіографії.
Насамперед, висвітлюється діяльність шотландського підприємця К. Гаскойна, який у 1795 р. створив два провідних луганських підприємства – вугільну шахту у Лисичанську та металургійний завод у Луганську. Показані причини невдачі проекту К. Гаскойна, серед яких найголовніша – відсутність надійного сполучення між центрами промислового виробництва на Луганщині та кінцевими споживачами луганського вугілля та гармат, насамперед, російським Чорноморським флотом.
Внаслідок проведеного дослідження, автори дійшли до наступних висновків. Розвиток промисловості на Луганщині до якого було залучено європейських спеціалістів, наприкінці XVIII ст. зазнав невдачі. Головною причиною цієї невдачі була відсутність інфраструктури, для поєднання Луганщини із південними районами України. Запропоновані європейськими спеціалістами проекти організації річкового сполучення не мали позитивного результату. Створена волюнтаристським рішенням уряду Катерини ІІ, відірвана від місць постачань та провідних ринків збуту, база важкої промисловості на Луганщині була спроможна ледь підтримувати себе та у першій половині ХІХ ст. не змогла забезпечити ресурсами та гарматами у період війни 1853 – 1856 рр. російську армію та флот у чорноморському регіоні. Як відомо, неефективне забезпечення армії і стало однією з головних причин принизливої поразки Росії у Кримській війні 1853 – 1856 рр. Наступний період промислового розвитку Луганщини (більш успішний) розпочався у 70-х рр. ХІХ ст. та був пов’язаний із широким залученням приватних іноземних капіталів та активним будівництвом залізниць. Цей аспект розглядатиметься нами у наступних наукових статтях.
Ключові слова: К. Гаскойн, Сіверський Донець, важка промисловість на Луганщині, вугільна шахта у Лисичанську, металургійний завод у Луганську, іноземні спеціалісти-європейці.
Надійшла до редколегії 27.02.2024
Завантажити
References:
- Gaskoyn, Ch. (1805). Opisanie ob artileriyskom orudii, imenuemom Karronada. Perevod s angliyskogo yazyika. Saint Petersburg: Tipografiya Shpora [in Russian].
- Kurylo, V.S., Naboka, O.V., & Zabudkova, O.A. (2023). Narysy istoriyi Luhanshhyny. Kiev, Poltava: Talkom. [in Ukrainian].
- Le-Ple, F. (1854) Issledovanie kamennougolnogo Donetskogo basseyna, proizvedennoe v 1837–39 godah, po rasporyazheniyu A. N. Demidova, glavnyim gornyim inzhenerom i professorom v Gornoy parizhskoy shkole, Le-Ple. Moscow: Malenvo, Lalano i Eyro. [in Russian].
- Mendeleev, D.I. (1891). Tolkovyiy tarif ili issledovanie o razvitii promyishlennosti Rossii v svyazi s eyo obschim tamozhennyim tarifom 1891 goda. Saint Petersburg: Tipografiya V. Demakova. [in Russian].
- Plokhii, S. (2023). Brama Yevropy. Istoriia Ukrainy vid skifskykh voien do nezalezhnosti. Kharkov: KSD. [in Russian].
- Fomin, P.I. (1915). Gornaya i gornozavodskaya promyishlennost Yuga Rossii. Kharkov: Tipografiya B. Bengis. [in Russian].
- Appleby, J.H. (1999). Woronzow Greig (1805–1865), F.R.S., and His Scientific Interests. Notes and Records of the Royal Society of London, 53 (1), 95– [in English].
- Clarke, E.D. (1848) Travels in Russia, Tartary and Turkey. Ipswich: Burton J. M. [in English].
- The Scots Revised Reports: House of Lords series. 1821–1827 (1898). Edinburg: William Green & sons. [in English].